torsdag 28 april 2011

Snabbt kvällspyssel


Klockan var tio på kvällen och jag var sugen på en kopp te.


Så då tänkte jag att jag kunde pyssla samtidigt! Min nya vita spets behövde vara mer antikvit till ett av mina steam punk projekt...
Så jag ska visa hur man tefärgar vita tyger och spetsar.


Steg 1: Gör en kopp te åt dig själv, om du vill.


Steg 2. Gör te (svart te är ofta bäst, har inte testat rött te än) där du tänker färga tyget. Ju starkare te destå mer färgas tyget. Jag brukar ofta färga i minst två omgångar, bara för att inte få det för brunt.


Steg 3: Doppa ned spetsen eller tyget i teet. Man burkar inte behöva låta tyget ligga särskilt länge för tyget tar åt sig färgen på en gång.



Steg 4: Låt hängas tills det blir torrt.
Detta blev lite för ljust antikvitt för mig så jag har doppat spetsen en gång till i resterna av en kopp te jag inte orkade dricka upp.

Lycka till!

Easy craft in the night.
Have cravings for a nice cup of tea? Well good for you! Now you can in some easy steps make your white lace and fabrics a nice antique white using tea.
Step one: Make your cup of tea.
Step two: Make tea to put the fabric/lace in. Black tea (I have not tested red tea yet) is a good for this project. String tea = more color.
Step three: Immerse the lace in the tea. Do not need to lay in the tea for very long.
Step 4: Hang to dry. If your lace is like mine a bit to light than just do this one more time! 

Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar