lördag 2 april 2011

Självförtroendekurs: lektion 1


När jag var tonåring hade jag uruselt självförtroende och självkänsla. Men jag gjorde det medvetna valet att jobba mig till ett bättre självförtroende. Och nu idag kan jag stolt säga att jag älskar allt med mig själv. Även de delarna som inte är perfekta. Ty ingen är perfekt och det är inget jag tänker eftersträva.

Bröder och systrar nu är det dags att gå med armén och en gång för alla utrota ogräset som har nästlat sig in i de flesta hjärnorna. Den lilla rösten som viskar ondsint: du är ful. du är ovärdig kärlek, du är svag, du är korkad, du är ingen.
Nej nu är det dags att stampa ned foten och säga ifrån! Den rösten skall bort från allas medvetande!

Första steget: Sluta lyssna på den!
För det är det stora problemet, vi lyssnar till den rösten och tror den till slut. Vi måste göra det medvetna valet att bestämma att den ljuger och är inte värd att höra på. Detta är det svåraste övningen. Ni kommer få kämpa länge emot den rösten. Men tillslut kommer ni inte ens höra den. Den kommer tappa rösten!

Steg två: Tvinga sig själv att se det positiva
Ställ dig framför spegeln (gör det då du ska t.ex. borsta tänderna) och säg de saker du tycker är positiva med dig själv. När jag började såg jag bara de delar jag inte gillade: jag såg mig själv som tjock, öronen stod ut och så vidare. Men jag ställde mig framför spegeln och såg de blå ögonen. Och bestämde mig: jag gillar mina ögon. Jag började där.
Första dagen säg en sak du gillar om dig själv. Nästa dag berätta två saker. Fortsätt så lägg på en sak varje dag i två veckor. Ni kommer se att det blir lättare och lättare att finna sakerna. När man väl har lyckats krossa den frostade spegelväggen som har gömt er självkärlek.
Kom ihåg de inre egenskaperna! Att ni har ett fint hjärta, är en god människa, hjälpsam, duktig på att lyssna.
Andra saker kan vara t.ex. ni är duktig på att baka blåbärspaj, vackert orginellt skratt... För även om det är viktigt att gilla ens utseende så är det viktigare att gilla sitt inre!

Låt oss börja så. Så kommer jag förklara senare hur ni kan gå vidare i kampen!

Kom ihåg envisas vinner och envisas det är jag! (Ni är väl "jag"?)


Confidence course: lesson one

When I was a teenager I had the worst confidence and self esteem. But one day I decided to change the way I was thinking. And today you can not find a more confidence person than me!
Follow my easy course, and you will feel much, much better about youself.

Step one: stop listening to the evil voice in your head that telling you that you are: stupid, fat, that you are unworhty of love or what ever your voice says. For that is the big problem: we listen to the voice and believe what it is saying to us.
So decide that the voice is wrong and stop listen!
This step will take time and you will fight hard against the voice. But you will prevail!

Step two: Force yourself to see only the good in you! Stand in front of the mirror (maybe in the bathroom when you brush your teeth). Look at yourself. Find one part you like. And only look at that part: cherish it. The next day find one more thing look at them fondly. Continue everyday for at least two weeks.
Remember the inner things: if you are kind, have a nice laugher, are a good person, can sing...
When I started I only liked my eyes and now I love everything about me! Even the parts I didn't like before: like my ears, tummy and so on...
More to come in the next lesson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar