måndag 4 april 2011

Självförtroendekurs: lektion 3 del ett


Den tredje delen i min kurs handlar om inre och yttre vårstädning. Något som jag själv håller på med nu i samband med packningen inför flytten (detta steg bör man göra regelbundet, gärna en gång varannat år). Varför har jag en punkt om vårstädning på en självförtroende kurs? Jo för människan är ett ytterst konstigt varelse: hur det ser ut omkring oss påverkar hur vi mår psykiskt och fysiskt! 

Låt oss börja med ert rum eller ett rum i ert hem. Ta det rummet som betyder mest för er, det som ni spenderar mest tid i.
Vad bor där?
Är det fullt av era favoritsaker? Saker som gör er glad? Eller bor den fula ankan som du fick av en bekant som du avskyr men vågar inte kasta? En spegel som påminner dig om ett förhållande som du inte riktigt har kommit över? Är det fullt med högar av papper som du behöver sortera och kanske kasta?
Det är nog dags för en utrensning och vårstädning?

Första steget är alltid svårast... 

Var ska man börja?
Ta och börja med den första ytan du ser: är golvet fullt med saker? Börja vid dörren och ta första saken du ser: Är det något som ska: sparas, kastas eller skänkas bort (eller tvättas?) Man kan ha tre lådor för detta eller så kan man ha tre högar. Jag brukar ha två högar: kastas och ges bort och ställa undan där jag vill ha saken som ska sparas.
Spara högen ska bara innehålla saker som du: gillar, gör dig glad eller behöver (man måste tyvärr spara t.ex skolarbeten man håller på med eller räkningar...) 
Tänk en och två gånger på spara sakerna. Vill du egentligen ha SAKEN eller vill du ha det de STÅR för? Ett bitterljuvt minne, eller ditt gamla jag?
Jag till exempel har kastat alla mina dagböcker. Jag bestämde mig att jag vill inte minnas all förpubertal- och tonårs-ångest. Jag vill bara minnas det som var bra och då behöver jag verkligen inte ett bevis om hur himla dum jag var i den åldern! 

Har ni fått rensa ut nu? Då spring och kasta det som ska kastas. Om ni ska kasta något ångestgivande (som i mitt fall dagböckerna som jag faktiskt brände i kamin) kasta den påsen extra hårt. Känn hur skönt det är att slippa ha den saken som förpestade ert rum och liv.

Sälja eller ge bort? Det gör man som man vill men det ska ske snabbt! Man ska ge sig själv ett stoppdatum: innan månaden är slut ska jag ha en loppis och det man inte kan sälja ger man bort till en second-hand butik. Eller fråga nära och kära om de vill se om det är något de vill ha.
Men kom ihåg att sakerna ska så fort som möjligt ut ur ens liv!

Städa: ställ allt på sin plats (ev möblera om), damtorka, damsug (byt ev gardiner och överkurs: torka fönsterna). Känn den rena, fria energin som flödar i rummet. Känns det inte skönt och befriande? 

Man kan även om man har tid, ork och råd (och får) måla om eller trapetsera om rummet för en extra kick men det är super överkurs och brukar inte behövas.

Slut på del 1. I del 2 kommer jag tala allvar om att städa ur garderoben och städa bland ens relationer... Fortsättning följer!

Bilden har jag förövrigt ritat. Det är jag och en vän som superhjältinnor. Må ni känna er som en hjälte då ni har slagits mot era saker och vunnit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar