tisdag 10 juli 2012

Läsa


Min förmåga att läsa är något som jag aldrig har tagit för givet. Jag är dyslektiker och har kämpat för min läsförmåga. Men tack vare min kära mor som gav mig läslust, så gav hon mig orken att lära mig att tyda de hoppande krumelurerna som bildar ord. Numera är min dyslexi mycket lindrig, nästan obefintlig.

Min kärlek till böcker är lika stark som alltid.


Topp 3 Bok-kärlekar

Edith Blytons fem-böcker. Det var tack vare de böckerna att jag blev en storläsare. Än idag då jag hör vissa 80-tals sånger (hade ett blandband som jag lyssnade på då jag läste serien) känner jag den kittlande känslan av spänning (och ibland hunger... ondsinta matbeskrivningar. Ge mig ingefärsdricka! För det låter underbart!) som fyllde mig då jag läste böckerna i min ungdom.

Sedan var det Sagan om ringen av John Ronald Reuel Tolkien som fick mig att falla för fantasy-genren (en kärlek som höll hela min tonårstid).  
Eowyn är nog än en av mina favoritkaraktärer: Följande citat ger mig än gåshud.
 
“But no living man am I! You look upon a woman. Éowyn I am, Éomund’s daughter. You stand between me and my lord and kin. Begone, if you be not deathless! For living or dark undead, I will smite you, if you touch him.”

Sedan var det: George Raymond Richard Martins: a song of ice and fire som än är min stora bokkärlek. Detta är min långdragna olyckliga kärlek som retas med mig och håller mig på halster. Har krossat mitt hjärta gång på gång, men samtidigt får mig att falla för karaktärer på ett sätt jag inte trodde var möjligt.
Och störst av allt. Den fick mig att sluta läsa fantasy på det sätt jag gjorde i min ungdom: Ty inget kan vara lika bra...




My top 3 book-crushes
Edith Blyton: The famous five series
J. R.R Tolkien: Lord of the rings
George R.R Martin: A song of ice and fire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar