torsdag 12 juli 2012

Bokrecention: Shiver

Eftersom jag läser mer än pysslar just nu tänkte jag bjuda på bokrecensioner istället för att glömma bort bloggen helt.

Jag tror att min återfödda läslust, är en arbetsskada. Man kan inte låta bli att bli förtrollad av alla böcker man ser på jobbet och inte vilja läsa var enda en!

Men innan jag börjar undrar jag: Varför jag finner på varannan "skräck/magisk-romantiskt" ungdomsbok omdömen från Stefanie Meyer? Jag lovar jag kommer inte köpa en bok bara för att hon rekommenderar den....




Låt mig börja med ungdomsromanen Shiver (Frost på svenska) av Maggie Stiefvater (2009).

Kort om boken: Handlar om den 17åriga tjejen Grace som en liten flicka överlevde en vargattack och sedan dess har haft en varm men avlägsen relation med en varg med mycket speciella ögon som stryker runt hennes hus på vintern. Och den 18åriga pojken Sam som blir en varg när kylan kommer.

Jag blev glatt överraskad av boken. Den kvinnliga huvudrollen är inte ett våp, utan en stark, självständig men ändå ganska ensam flicka. Pojken är söt och då menar jag: "jag tror jag behöver en rotfyllning söt". Lite på gränsen till förföljesesyndrom i början men det har jag överseende med. Kanske lite svårt att säga: "Hej, jag gillar dig! Låt oss gå på dejt." när man morrar och viftar på svansen hela vintern.
Jag gillar till och med deras kärleksförhållande. Den känns enkel (på ett bra sätt) och på så sätt trovärdig. Det känns befriande att få läsa om ett par som uppskattar att sitta och läsa tillsammans och se på tv, eller film.
Den nya tolkningen av varulvsmyten känns spännande och jag ska fortsätta läsa resten av trilogin för att kanske få svar på de frågor som jag har om den.

Eftersom många verkar vilka betygsätta saker efter Twilight... Ja, den är bättre än Meyers vampyrsaga. Men det säger inget så... Jag gillade den, punkt.

Book review: Shiver of Maggie Stiefvater.
If you want a howling, cute and addicting love story, this is the book for you! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar