onsdag 12 september 2012

Läsa Modig/Brave



På jobbet kläckte jag en teori att Disney Pixars nya film Modig/Brave är till viss del baserad på två av den tyska författarem Cornelia Funkes (känd för sin Bläckhjärta trilogi) barnböcker. Man ser att författarna till Brave är inspirerade av dessa två verk men samtidigt har de gjort något helt annat av historien så man behöver inte skrika om plagiat. Så här följer två korta recensioner av de böcker som jag tror har gett idén till Brave.
Det skulle dock vara roligt och veta om min teori stämmer.


Riddare utan namn är Funkes bilderbok som handlar om prinsessan Violetta vars mor dog i barnsäng. Så hennes far uppfostrar Violetta precis som sina tre bröder som tränas att bli riddare. Violetta som är mindre och svagare än sina tre äldre bröder tränar hårt och finner ett sätt att bli en bra kämpe med de förutsättningar hon har: snabbhet och smidighet. Till Violettas 16de födelsedag anordnar hennes far en turnering för att den bästa riddaren ska få vinna hans dotters hand. Något som hans dotter inte alls vill. I hemlighet ställer Violetta upp för att få vinna sin egen hand.

Jag gillar denna lilla bilderbok, jag kan inte sätta fingret på just vad som gjorde den bra. Men den är helt klart läsvärd om man gillar sagor och starka småflickor.


Igraine, den modiga är Funkes barnbok med mycket tydliga drag av saga. Igraine bor i en magisk borg tillsammans med sina föräldrar och storebror som alla är magiker. Magi är tråkigt tycker Igraine då man måste komma ihåg så många ramsor. Istället Igraine vill bli en riddare och vara med om spännande äventyr. Hennes föräldrar är vaktarna och ägarna av en stor samling levande, magiska böcker som själviska människor försöker sno.
Dagen före Igraines tio års dag när hennes föräldrar håller på med Igraines födelsedagspresent lyckas de säga fel på trollformen och de blir förvandlade till grisar. Samtidigt tar en ond trollkarl över grannborgen och samlar en armé för att ta de magiska böckerna för egen vinnings skull. Så Igraine och hennes bror Albert måste själva både försvara borgen och bryta sina föräldrars förtrollning.

Igraine den modiga är en trevlig liten barnbok som jag hade ÄLSKAT då jag var tio/elva år gammal. Boken är underfundig och bilderna är fina men samtidigt roliga.  Jag gillar magin och att istället för att dräpa drakar så får Igraine försöka rädda dem istället. Då det är själviska och fuskande människor som är de onda i sagan.

I believe that two books by the Dutch author Cornelia Funke is the inspiration for the new Pixar movie Brave. Igraine the Brave and The princess knight.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar