tisdag 28 augusti 2012

Bokrecension: Undead and Unwed

Undead and Unwed av MaryJanice Davidsson är första boken i serien Betsy Taylor, Vampire Queen. Jag blev rekommenderad att läsa denna bok av en arbetskamrat. Hon hade rätt: den är så härligt underhållande.

 
Första meningen i boken sätter tonen i hela boken:

"The day I died started out bad and got worse in a hurry"

På sin födelsedag blir Betsy inte bara av med sitt tråkig men välbetalt jobb, hon blir påkörd av en bil och dör.
Dock så har hon svårt att hålla sig död. Hon vaknar upp på begravningsbyrån i sin styvmors gräsliga rosa kostym och billiga skor (Betsy är mycket svag för fina märkesskor). Och lite sugen på blod. Betsy som är en vän av ordningen försöker återgå till att vara död, något som dock visar sig vara omöjligt. Så då försöker hon bygga upp sitt odöda liv till något bättre (som att rädda sina skor från sin "onda" styvmor). Plötsligt får hon möta de andra vampyrerna i stan där vissa av dem tror att hon är den förutspådda vampyr drottningen som skall ena vampyrvärlden. Andra vill tvinga henne att buga.

Jag gillade verkligen första boken. Den var så härligt lättsinnig. Precis vad jag behövde. Så jag ska ställa mig på kö på nästa bok och se om fortsättningen är lika bra.

Undead and Unwed: a funny romantic vampire book. Good read!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar