fredag 14 september 2012

Bokrecension: Mer än ögat ser av Melissa Marr

 
Sjuttonåriga Aislinn ser oknytt, älvor och alver. Tro inte nu att oknytten är några gulliga feer som sprider guldstoft. Åh nej, de kan vara själviska, grymma och farliga. Aislinn lever under några viktiga regler som hennes mormor har gett henne: låt dem aldrig veta att du ser dem, spring aldrig - då vill de jaga dig och viktigast av allt locka aldrig till dig oknyttens uppmärksamhet. Något som Aislinn jobbar hårt på varje dag. Men plötsligt finner hon att oknytten, särskilt en, har spanat in henne. Så hur ska hon kunna stå emot deras magi utan att visa att hon vet vad de är.

Mer än ögat ser vill jag hävda är en av de bättre ungdomsromanerna jag någonsin har läst. Kärlekshistorierna i boken följer inte samma mall som alla andra i "övernaturlig kärleksgenren". Jag gillar verkligen att man får historien från flera olika håll både människa och oknytts. Detta var inte en bra lunch bok för jag fastnade och höll på att sitta för länge på mina lunchraster. För det är en spännande bok, inte: hur ska de överleva spännande utan den var spännande på ett mer känslomässigt plan.

Helt klart en bok jag rekommenderar!

Mer än ögat ser är del 1 av 5 (än så länge?)

Wicked Lovely by Malissa Marr is one of the best young adult I have ever read. A must read!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar