lördag 15 september 2012

Bokrecension: Cinder Marissa Meyer

När influenser av  Askungen, Sailor Moon och Firefly blandas ihop och så föds historien om Cinder.

Cinder är en cyborg, men kunde lika gärna vara en brödrost, ty cyborger är ägodelar, en andraklassens medborgare. Hon bor med sin förmyndare och förmyndarens två döttrar. Cinder är duktig mekaniker i New Beijings marknad. En pest sprider sig över jorden som dödar offren inom en vecka. En dag ber prinsen henne om hjälp att laga sin androidrobot och sakta ändras Cinders liv, inte nödvändigt till det bättre...

Cinder är första delen i Marissa Meyers Månkrönikan som är planerad att vara fyra delar. De andra tre kommer handla om Snövit, Rödluvan och Rapunzel. Nästa bok: Scarlet är planerad att komma ut på engelska om ca 140 dagar.

I går kväll hade vi strömavbrott och jag hade börjat läsa 100 -200 sidor av Cinder och historien hade fångat mig så pass att jag var tvungen att tända massor av ljus och sitta med en ficklampa och läsa fortsättningen. Efter klockan ett på natten, fyra timmar efter jag började läsa hade jag läst ut boken och fick en känsla av: Mer... Jag må ha kommit på de väntade hemligheterna knappt halvvägs in i boken. Men det är väl en del av charmen med sagor? Man vet på ett ungefär vad som kommer hända. Vissa saker överraskade mig dock, tänker inte säga vad. Om inte annat så känns det skönt att bokens karaktärer är asiater så ens anglosaxiskt programmerade hjärna får tänka i nya banor då man får bilder av huvudkaraktärerna. Denna Askungehistoria känns riktigt nyskapande och rolig att läsa, faktiskt riktigt spännande! Så återigen får jag en bokserie jag får sitta och vänta på. Men det är ju roligt det med!

Cinder is Cinderella mixed with Sailor Moon and some Firefly and the blend is perfect. I really like this book and I cant wait to Scarlet is in stores!