tisdag 28 augusti 2012

Bokrecension: Beastly

Bokrecension: Beastly av Alex Flinn



Denna bok är en nytolkning av den klassiska sagan om Skönheten och Odjuret. Där den bortskämda och utseendefixerade pojken Kyle Kingston retar upp en häxa till den milda grad så hon sätter en förbannelse på honom: han blir ett hårigt odjur, likt Disney versionen. Hans fader, efter de kommer fram till att förbannelsen inte går att bota av vetenskapen sätter honom i exil i ett litet hus, där han endast har sin hushållerska (som antyds vara en illegal invandrare) som sällskap. Han får av häxan en spegel som låter honom se andra människor. En gåva som inte alltid är uppskattad. Då han bland annat lyckas titta på folk då de sitter på toaletten och annat som han inte vill se.
Hur ska han finna någon som kan bryta hans förbannelse? Och hur ska han som aldrig har känt riktig kärlek falla ens för någon annan?

En ovanlig tvist är att Kyle har funnit en chattgrupp där andra som har utsatts för förbannelser samlas och utbyter historier och ger varandra stöd och råd. Grodprinsen, lilla sjöjungfrun och Björnen i Snövit och Rosalind chattar i gruppen.

Boken är charmig men då är jag så himla svag för sagor att jag smälter lätt.
Boken var i alla fall mycket bättre än filmen med samma namn:


Det jag stör mig på mest med den filmen är:
Skallig, ärr och tatueringar gör inget odjur! Jag tyckte faktiskt att pojken var snyggare som "odjur" än som vanlig "snygg pojke". Låt mig gäspa överdrivet!


To read? Beastly of Alex Flinn. The book is better than the movie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar