lördag 2 april 2011

Top tre sakerna i mitt kök

Jag är i färd att flytta just nu men jag ska bjuda på lite av det bästa från mitt nuvarande hem. Just i detta inlägg är det köket som vi ska snoka i.


Jag älskar min kokboksamling som jag har just nu stående i fönstret. En salig blandning av gammalt, nytt, egenskrivet och köpt.



Vitrinskåpet som jag har fått låna av min mor där en del av min burksamling bor. Jag älskar fina burkar så jag har alltid ett öga öppet efter dem då jag är på loppisar. Dock är de flesta av dessa burkar sådana som jag har fått. 

Mina två favorit rengöringsmedel: en blomspruta som är fylld med en blandning av diskmedel och vatten. Perfekt till snabbdisk, rengöring av alla ytor, fönster, speglar och så vidare. En välanvänd kompis i mitt hem.

Ättika. Är min kompis då jag tar bort: kalk, dålig lukt och så mycket mer.

Då jag är luktkänslig ogillar jag att använda rengöringsmedel som man köper, då de stinker, är ofta farliga för miljön och ger mig huvudvärk. Så jag kollar alltid upp de miljövänliga sätten att rengöra. Man kommer långt med: diskmedel, ättika, citron och såpa!
 

I am moving but I will show you my top three things i my kitchen.

First of my cookbooks that stands i the window. A mix if old, new, bought and handwritten. 
My cabinet of boxes. I collect nice boxes for a hobby.

My favorite cleaning supplies: a spray-bottle of water and washing-up liquid. Good for cleaning and washing. And Ättika (vinegar) takes away bad odor, water stains in the sink and many, many more things.

I do not like to use commercial cleaning products because they are: expensive, often bad for the environment and smells (I am sensitive to strong odors).
So therefore am I very interested in the old, nature friendly  ways to clean.

You can come a long way with: washing-up liguid, soft soap, Ättika and lemon (the fruit).        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar