måndag 4 april 2011

Självförtroendekurs: lektion 3 del två






Nu när ni har gjort ert rum ska ni gå till er garderob.
Hur mycket av dessa kläder använder du egentligen?
Vad säger dessa kläder som hänger/ligger där om dig?

Låt oss börja. Ha högar som i del 1: Spara (med underkategorin: laga), kasta, ge bort.
Ta ett plagg och först titta på den: använder du den? Gillar du den? Passar den (man kan vara tvungen att testa)? Vill du bära den? Är det helt? Är övergripande nej kasta eller ge bort det på en gång! Även om du har fått den av din faster.
För målet är nu att ha en garderob med bara saker du använder, gillar, passar och trivs i.
Förra veckan rensade jag ut en hel sopsäck med kläder som jag varken kunde ha längre eller ville ha och jag kastade en halv sopsäck med trasiga kläder. Så himla skönt!

När ni är färdig med er sortering gäller samma sak som i del 1. Sakerna ska snabbt bort från ditt liv!

Nu kommer en MYCKET svår punkt. Vårstäda sina relationer.
Varför tycker jag att ni ska göra detta? Jo, för om man mår dåligt över något är det svårare att tycka om sig själv då mycket av ens energi går ut över dåliga relationer. Därför behöver man vårstäda sina relationer.

Har du en vän som är en äkta energitjuv? Någon som får dig att känna dig sämre eller nedtryckt så fort du ser den?
Då måste man hemskt nog "göra slut" med den personen. För om du ska få bättre självförtroende och självkänsla hjälper det att samla bra människor omkring sig. Då kan man inte ha någon som medvetet eller omedvetet dra ned en.

Är du osäker på din partner? Har du länge gått med känslan att du borde göra slut med din partner för du känner att ert förhållande inte är det rätta för dig (eller er båda)? Då är det bättre att göra slut.
Jag gjorde nyss detta. Efter noga eftertänkande gjorde jag slut med min pojkvän sedan två år tillbaka. En fin kille och vän. Men jag kände att jag skulle må bättre om jag var singel och bodde själv. Så jag tog det svåra samtalet. Och nu ska jag flytta från min perfekta 4:a till en perfekt 1:a. Och det känns riktigt bra för mig.

Har du en konflikt med någon som du bryr dig om? Föräldrar, syskon, partner eller bästa vän? Det kan vara bra att göra ett försök att lösa den. Sitta ned och samtala om saken. Kom ihåg att aldrig anklaga den andra! För då löser man inget!
Det är bättre att säga: Jag känner detta då du gör detta. Än att säga du är så dum då du gör detta!
Man kan även sätta regler innan man börjar tala: Först pratar jag sedan pratar du. Ingen avbryter den andra. Sedan diskuterar vi vad vi ska göra.

Så nu har det varit svårt men nödvändigt ett tag. Så lyssna lite på bra musik som belöning! Som tillexempel den ytterst duktiga: Julia Nunes cover på God only knows (Beach boys)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar