fredag 11 april 2014

E som i entomologi

 Entomologi: läran om insekter.


Nu tänker jag inte ha en lektion om insekter. För så pass mycket information bär jag inte på. Det mina vänner får ni läsa på, alldeles själva. Dock tänkte jag tala lite om min relation till vissa insekter.

Jag är inte särskilt rädd för insekter. Tack vare de systrar som hade en sämre relation med insekter, arbetade jag bort all min rädsla. Mitt jobb var att fånga och ta ut insekter som förvillade sig in i huset. På så vis rädda mina systrar och dagen.

Dock hoppar jag till om en insekt flyger rakt emot ansiktet. Men det hävdar jag bara är insikter, inte rädsla.

En gång hade jag en humlekompis som jag kallade för Hubert. I september under åttan eller nian åkte hela årskullen på hajk. På kvällen hade en sömndrucken och frusen humla bosatt sig på min axel. Där satt han hela kvällen tills jag skulle gå och lägga mig. Det var roligt då folk kom fram till mig och nästan stammade fram:
"Du har en humla på axeln"
"jo, jag vet. Jag kallar han för Hubert" Vet inte hur många som tyckte att jag var skum men... men Hubert verkade nöjd i alla fall. Dock var jag tvungen att lägga bort honom då jag skulle gå och lägga mig. För jag ville inte dela sovsäck med honom. Så jag lade ned honom på en blomma. Sedan sågs vi aldrig mer.

 

När jag var omkring tolv år var jag och min lillasyster ute och lekte. Plötsligt satte sig en Blåvinge (en liten blå fjäril) på min kind. Jag stod blixtstilla. Där satt den en bra stund. Dock inte tillräckligt länge så min syster skulle kunna springa in och hämta kameran. Men det var ändå en magisk upplevelse för mig.   

Jag av någon anledning, har inga större problem med bistick, bli bränd av humlor eller liknande. Det blir normala utslag. Men av myggor och bräms. De betten är inte och leka med! Myggbett sväller upp som en femkrona första timmen innan de går ned, men sedan kliar de minst en vecka. Bräms som tur lyckas sällan bita mig för de är också gräsliga bett.

Ja, hur ska jag avsluta detta då...


Va rädd om insekterna!
Albert Einstein uppskattade att den mänskliga rasen skulle inte överleva mer än 4 år i avsaknad av bin.

Bygg ett Insektshotell så de har någonstans att bo och plantera insektsvänliga växter. läs mer på denna PDF från Hälsingsborgs trädgårsförening.

Handla gärna honung från din lokala Biodlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar