måndag 7 april 2014

A: A song of ice and fire

“A reader lives a thousand lives before he dies, said Jojen. The man who never reads lives only one.”  

George R.R Martin A dance with dragons


Det fanns inte en enda tvekan till att mitt A skulle vara A song of ice and fire. Inte bara för att fjärde säsongen av Game of Thrones kör igång nu, utan för att jag tar alltid tillfället i akt och får tala om bok- och tv-serien.

De flesta har väl nu i alla fall hört talas om tv-serien Game of Thrones. Har ni inte det? Skäms och gå iväg och se den eller gå och sätt er och läs böckerna. Så gå iväg. Marsch! 

Jag var överlycklig då jag såg att Tv-serien skulle starta. För äntligen skulle alla förstå storheten av bokserien A song of ice and fire. Jag har spenderat många långa år med att försöka övertala min storasyster om dess storhet. Men hon vägrade. Tills hon såg första avsnittet. Gissa vem som ville låna böckerna då? Vad var det jag sa?! Utöver det så hoppades jag också att herr Martin skulle få lite extra pepp och fortsätta skriva. Jag är en av dem som har väntat ca 7år tills femte boken kom ut. Jag vill helst inte behöva vänta i 7 år till på bok 6. Men blir det så är böckerna värd väntan.

Min kärlekshistoria till serien började för ca tio-tolv år sedan då en av mina systrars kompisar propsade på att jag skulle läsa a game of thrones. Jag tänkte att jag skulle ge boken en chans. Trodde att det skulle vara en vanlig trevlig fantasybok. Den var så mycket mer! Jag blev fort helt fast och besatt. Hur besatt undrar ni? Jag har skrivit en B-uppsats om kvinnorna i serien. Så besatt är jag. Denna serie gjorde att jag slutade bara läsa fantasy, eftersom jag hade svårt att se att någon fantasy bok skulle kunna engagera mig som Martin har lyckats göra. Jag brukar försöka läsa om böckerna med ett par års mellanrum. För att verkligen finna alla smarta hintar och bara återuppleva allt ännu en gång.


Här ser ni min bokhylla som är dedikerad till serien.

Trots att jag är mycket nöjd med tv-serien tycker jag att man ska ta sig tid och läsa böckerna även om man har sett serien. Det är så mycket som ändå försvinner och inte kan tas med i tv-serien (sedan: mindre risk för spoilers!). Även om böckernas tjockhet skrämmer er. Ge dem en chans! Det finns bra talboksversioner av den engelska utgåvan. En svensk utgåva mp3 ljudbok verkar vara på gång. Så det finns sätt att läsa dem även om man har svårt att läsa böcker.

 Mina GoT Tarotkort som Poly har gjort

Min andra besatthet som börjar på A är Anteckningsböcker.

Jag har massor. I min handväska måste jag minst ha med mig ett anteckningsblock (och penna). För annars känner jag mig naken. I mina många anteckningsböcker skriver jag ned allt från noveller, bokidéer, recept, bloggidéer, tankar, anteckningar, telefonnummer, kluddar ned ritningar/mönster och så vidare.

Favoritformatet är A5 med blanka sidor som jag kastar ned i mina handväskor. Om det inte är rollspelsblocken, där fungerar gamla hederliga collegeblock bra.  

Vad skulle er A vara? Lämna en kommentar eller länka till ert eget ABC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar