torsdag 10 april 2014

D som i Decoupage

Trogna läsare vet att jag har fastnat djupt i decoupageträsket. Dock denna gång ska jag försöka förklara lite mer ingående hur jag gör. Eftersom jag har fått en del frågor på det.

 
Först och främst ska vi tala om limmet.
Det som folk frågar mest om.

Jag använder Panduros blanka decoupagelack som fungerar utmärkt då man decouperar med blanka serietidningar.

Se mina tidigare decoupageprojekt som exempel på hur det kan bli: skor, skokartong 1 och 2, sopkorg, handväska, spargris 1 och spargris 2
Decouperar man som jag har gjort på skor och handväskor behöver man lacka ett par varv med ett skyddslack. För decoupagelack är inte tåligt emot väta.  

Jag har fått tips på att man kan göra eget decoupagelim av trälim. Så jag tänkte göra eget lim och jämföra emot det köpta limmet.

Decoupagelim
2 delar Trälim
1 del Vatten

Rör ihop och använd. Förvaras i en burk med lock om man gör en större sats. Jag klarade mig på 4 tsk trädlim och 2 tsk vatten för att göra min ask.

Sedan väjer man vad man ska decoupera på. Allt som har en "hårdare" yta går att decoupera på. Trä, sten, plast, skor med hårdare yta, porslin, metall, kartong och så vidare. 

Sedan behöver man det man vill limma fast. servetter, serie-/tidningsutklipp, tyg, boksidor, tapet, bokmärken, biobiljetter, utskrifter, till och med löv (för en tillfällig kreation) det är bara att prova sig fram. Klipp ut det man vill decoupera fast. En bra sax är ett måste.

Jag har en klinkerplatta som jag brukar hälla limmet på för att kunna doppa penseln i limmet på ett bra och rent sätt. Plattan är väldigt lätt att rengöra sedan i lite varmare vatten då man är klar.

En lite bredare pensel. Kom ihåg att rengöra penseln så fort man känner sig färdig med projektet. Eller då man väntar på att få limma andra varvet.

Recension av de olika limmen.

Köpt decoupagelim: 
Fördelar: Lätt att jobba med. Rinner inte. Ger en lackad känsla. Går att stryka på ganska tjockt utan att färgerna mattas av. Ganska luktlöst.
Nackdelar: Dyrt inköpspris. Kändes som om det gick mer lim då jag decouperade. Ytan kan kännas kladdig.

Mitt lim var blankt så det ger en blank yta. Det passar bättre till vissa projekt än andra. Men det är en smaksak som man bestämmer själv. 


Stor låda: köpt lim. Liten låda: egengjort lim.

Egengjort
Fördelar: Mycket billigt. Drygt. Fungerar bra. Ger en matt yta.
Nackdelar: Rinner väldigt mycket. Jag tyckte att trälimmet gav en lite vass lukt. Papperet tyckte jag bubblade sig lite mer.

Det egengjorda funkar väldigt bra. Jag kan tänka mig att använda det när mitt köpta har tagit slut. Dock om jag skulle decoupera saker som skor vill jag använda det köpta limmet så jag känner mig mer säker på att det håller.

Tips: 
Jag gillar att limma på ytan jag ska decoupera först och sedan lägga papperet på limmet. För att limma utklippen, bit för bit blir bara kladdigt och tar längre tid. 
Så om man sedan vill att bitar ska ligga över det utklippet man redan har limmat dit. Klistra mer lim över det limmade utklippet. 
 
Fäster det inte som det ska? Peta in mer lim i "bubblan" med en pensel och stryk över den sedan med penseln för att fästa den.
 
Undvik att lägga fingrarna i limmet på det du decouperar. För de kan fastna i limmet och man kan slita av papperet eller få märken i limmet/ytan.
 
 
Limmar man som jag gjorde i dag: askar. Låt dem torka över en burk eller något annat så den kommer upp från bordsytan och får torka utan att fastna. 

Ja, det var det jag kom på idag. Är det något som ni undrar över? Det är bara att fråga så ska vi se om jag kan förklara/svara på frågan.

  

1 kommentar: