onsdag 25 februari 2015

Kreativatanten läser Wool


Har jag sagt att jag är svag för efterkatastrofen böcker och filmer?

Wool (eller Ull) av Hugh Howey.
Utspelar sig i framtiden, ett par hundra år efter människan(?) har förstört jorden. De överlevande lever i en enorm nedgrävd silo. Man följer några av de boende i Silon. Bland annat mekanikern Juliette. Jag vill inte skriva för mycket om boken men det är en väldigt low-tech Sci-fi. Jag får känsla av 50-talet och kalla kriget mer än den fjärran framtiden. Boken blandar klostrofobisk känsla med en deckare/mystierie roman och helt underbara personporträtt. Detta är en bok som till och med sci-fi nybörjare kan gilla. Det är jag helt säker på.

Nu ser jag glatt fram emot att läsa fortsättningen som är en bok som utspelar sig före Wool. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar