onsdag 4 juni 2014

Y som i Yxa

Jag har målat många medeltida/fantasy vapen i mina dagar. Men inget vapen har tilltalat mig så mycket som yxan. Men ett vapen som man kan hugga ved med också är faktiskt ruskigt praktiskt. Om jag förvandlades till en fantasykaraktär skulle mitt vapen av val lätt vara en dubbelsidig stridsyxa. En enkelsidig egg och en pik vid andra sidan skulle också funka.

När jag var typ 16år sov jag ute i en omgjord lada på gården. Det var mitt sommarbostad och jag trivdes mycket bra där ute. Men en natt vid halv fyra tiden vaknade jag av att någon smällde upp dörren.
Jag satte mig upp innan jag ens hade vaknat. Gömd som jag var bakom dörren ser jag en kille som sticker in näsan i stugan utbrister "Oj då" och smäller igen dörren.
Medan jag kollar klockan hör jag hur han tassar runt stugan. Han har smygit fram till fönstret för att titta in.
Jag blir irriterad och utbrister: "Men! Hallå!?"
Och skrämde skiten ur killen som snubblande igenom skogsbrynet bort från gården. Jag går ut stugan och hör en moppe startar och puttrar iväg.
Jag gick in till min mamma och pappa och berättade vad som hade hänt. Sedan gick jag och lade mig och sov ute i stugan igen. Trots att mamma tyckte att jag kunde sova inne istället.
Dock satte min farmor ned foten, så jag fick inte sova ute i stugan om jag inte satte dit en hasp/lås. Och att hade min trogna lilla yxa liggande på nattduksbordet. Så i flera års tid sov jag på somrarna med en yxa liggande tryggt vid min sida.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar