söndag 1 juni 2014

V som i Viking

Jag har alltid varit fascinerad av Vikingar. Deras samhälle, mytologi, mode, vapen, skepp, konst och ja allt. Detta kan bero på att jag gillar historia. Att tänka sig in i hur andra personer levde i en helt annan tid.

Runor av alla de slag är jag barnsligt fascinerad av. Varje runa är som ett litet konstverk, särskilt de isländska. Jag äger en liten samling med trärunor. De är väldigt fina. Jag kan visa dem en annan dag om ni har lust. Har funderat att göra små hängsmycken av runor. Typ en nyckelring eller så. Mest bara för att jag gillar bildspråket och känslan av dem. Sedan skulle det vara ett roligt pysselprojekt. Hade jag varit frisk hade jag lätt fått för mig att hugga en egen runsten. Bara för att se om jag kunde göra det. Jag får kanske nöja mig med att göra en på papper någon gång. Dock har jag inte lärt mig läsa/skriva i runor. Så det kommer dröja innan jag ens ritar en sten med runskrift. Men man kan drömma och planera ändå.

När jag var ca 10-11år var vi på semester i Dalarna. Där i en affär som sålde hantverk blev jag helt fascinerad av ett skåp. Det var en väggskåp där luckan var utskuren i vikingamönster. Invävt i sig själv. Jag blev kär. Jag ville verkligen ha det skåpet. Dock hade jag inte de 10 000kr som skåpet kostade så det fick hänga kvar. Men jag minns det med värme. Det skulle vara roligt att se något liknade igen och se om jag gillar det lika mycket.


Tv-serien Vikings är helt klart en av serierna jag följer. Jag vet att en del klagar på den historiska korrektheten i serien. Men det är en serie baserad på myt/saga så jag uppskattar den för sitt spännings värde. Sedan skulle jag kunna bara se seriens för karaktären Lagerthas skull. Hon är fantastisk på alla möjliga sätt.

Jag tror jag avrundar här med Lagertha för då blir övergången fin till mitt nästa bokstav: X som i Xena.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar