söndag 29 juni 2014

Fattigmans fotograf

Jag har varit en stor motståndare till att använda blixt då jag fotograferar. Blixten på kameran tar bara och förstör bilden med sitt hårda ljus.
Men i och med min kamerakurs har jag förstått hur mycket rätt sorts blixt kan förbättra en bild. Men jag hade ingen extern blixt*. Så jag tänkte att jag har bara min elaka inbyggda blixt då kan det inte bli bättre. Så jag fortsatte och använde aldrig blixten. Tills nu.

Jag ramlade över på tumblr ett inlägg hur man vinkla ljuset på sin inbyggda blixt med en spegel. Alltså ta en liten fickspegel och vinkla den från umdersidan av blixten så ljuset träffar taket och sedan fotoobjektet. Det ger ett finare ljus. Genialt tänkte jag och bestämde mig för att prova. Så när vi hade strömavbrott och hundarna kurade ihop sig i hallens mörker. Valde jag att sätta tekniken på en stenhård prövning.

Utan blixt. Som ni ser. Totalt mörker. 

Med direktblixt. Inget djup. Teklas vita färg är nästan utfrätt. Tråkig bild. Som direkt blixtbilder lätt blir.

Med blixt som via en spegel har studsat upp i taket. Mycket, mycket bättre. Inte illa för att vara tagen i nästan totalt mörker.

Försök med att studsa blixten med en liten spegel. Som ni ser lyckades jag inte med att få spegeln nära nog/i rätt vinkel. Ergo skuggan.

Jag var och fotade till annonseringen för vår loppis. Utan blixt.

Med vinklad blixt, med hjälp av en liten fickspegel.

Ofokuserad skitbild.
Sedan en kväll tog jag mitt teleobjektiv. Då jag tänkte försöka fota något hjortdjur som skuttade på åkern. Dock hann de skutta iväg innan jag hann ut. Så då fotade jag äppelblommor i stället. Dock är mitt teleobjektiv inte tacksam att fota i halvmörker. Så bilderna ville inte fokusera.

 Då tog jag min hand för att se om man kunde studsa ljuset med den. Då blev de vita blommorna romantiskt rosa.

Mer hand+blixt=rosa blommor

Sedan tog jag ett löv och testade. Spännande grönt sken.

Denna bild är jag osäker på hur jag tog den. Med lövet eller utan blixt. Fin är den i alla fall.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar