onsdag 4 juni 2014

X som i Xena

Xena krigarprinsessan och alla de andra krigardamerna som jag såg/ser upp till.


Fysisk styrka i kvinnliga karaktärer har jag alltid gillat. Det har att göra med att då jag var en liten flicka räknades jag som väldigt stark. Hur stark undrar ni? Bråkade två personer och jag blev less på dem. Tog jag de båda runt midjan med varsin arm och lät dem dingla från varsin sida av min höft. Det stoppade vilket bråk som helst. Jag var nog i topp fem i styrka i låg och mellanstadiet. Ah, jag var som Wonder Woman på den tiden. Det var innan min EDS bestämde att jag skulle vara prinsessan på ärten. Men, men för att återgå till mitt tänkta inlägg.

Så jag är inte förvånad att jag gillade och identifierade mig med karaktärer som: Pippi Långstrump, She-Ra, Bunnie Rabbot (tv-serien/serietidningen Sonic the hedghog), senare Xena, Lagertha och bland andra kvinnorna Mormont (karaktärer som saknas från tv-serien Game of Thrones).

Det jag gillar med dem är att de är starka och skickliga utan att vara antifeminina.

Nu har jag inte sett bland annat Xena på många, många år. Så jag vet inte hur väl den har åldrats. Men vem vet kanske jag får för mig att se om den en dag. För som tonåring gillade jag den verkligen. Den var i alla fall hundra gånger häftigare och bättre än Herkules... 

2 kommentarer:

  1. Hihi, jag had också Xena för X. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Xena är ju det enda vettiga som finns på X XD Jag är inte modig nog för att skriva om Xenofobi...

      Radera