fredag 20 maj 2011

Kolakakor

Idag bakade jag mina favoritkakor igenom alla tider: kolakakor. De går snabbt att baka och de går alltid hem hos de flesta. Här är receptet jag använder (som jag har snott av min mamma):


Kolakakor    

ca 40st. Ugnen: 175 grader Celsius
1 1/2 dl socker
150g margarin
4 msk sirap
ca 4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Mixa socker och margarin. Tillsätt resten av ingredienserna. 
Arbeta ihop degen. Rulla den i en stor boll och dela den i tre delar. Ta en del och rulla den till en boll som du sedan rullar ut till en rulle (som är nästan lika lång som kortsidan av plåten) på en plåt med bakplåtspapper. Gör likadant med de andra delarna av degen (ha mellanrum mellan). Platta försiktigt ned rullarna med fingrarna eller en gaffel.

In i ugnen i 13-14 minuter.
Ta ut plåten. Medan kakan är varm: skär sneda bitar (med t.ex. en degskrapa). Låt svalna på plåten och då kakorna är hårdare är de klara att serveras.


Today I baked my favorite cookies. Maybe later I will be able to translate the recipe... Sorry guys but I do not have the time today.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar