onsdag 21 maj 2014

K som i Kristen musik

Den vanligaste missuppfattningen om mig då jag var tonåring var att jag var pryd och kristen. Bara för att jag var "sen" ut i dejtingvärlden och svor inte. Orsaken varför jag inte svor var för att jag inte ville vara som andra jämnåriga/yngre personer som svor vartannat ord... Överlag så var min tonårs revolt var väldigt bakvänd. Jag var en "normis", plugghäst, jag försökte bara smälta in. Det var min revolt. Något som de flesta inte tolkade som en revolt men det var det för mig. Jag drömde under åttan att gå runt i neonfärgade kläder av någon anledning. Men det passade inte in i min udda revolt. Ja... tillbaka till ämnet!

Jag har inget emot kristna (eller någon annan religionsutövare för den delen), men religionen har aldrig passat för mig. Trots att jag har gått: Kyrkans Barntimme, Scouterna,Tonår (det var missionskyrkan som ordnade barnaktiviteter för oss bybarn) och den roligaste kvällen i gymnasiet var då jag hände med grannkommuns kristna och spelade spel och grillade bananer i en kakelugn. Så har aldrig religionen i sig tilltalat mig.

Nu kan det vara något ärftligt eftersom jag är tredje generationens Agnostiker.
Jag tror på något, men jag kopplar det inte till någon av världsreligionerna. De passar inte in i hur jag tolkar världen.

Då var det avklarat så ville jag återkomma till ämnet. Dock verkar jag på ett omedvetet plan gilla viss kristen musik. Det händer då och då att jag ramlar över en låt som jag tycker är riktigt fin. Vanligtvis så snabbtolkar jag den som en kärleksvisa. Min inre treåring lyssnar om och om igen på låten tills jag plötsligt förstår texten... Det är en kärleksvisa, men tillägnad Herren Jesus och inte en romantisk partner som jag trodde. Som tur så kan jag skratta åt det och min inre envishet fortsätter att tolka låten som en visa som handlar om allmän kärlek.

Min senaste innästlade kristna låt är Hillsongs United: Oceans. Men den är väldigt söt och fin så jag förlåter dess bedrägeri.


Dock önskar jag att Youtube kan sluta rekommendera öppen kristen musik (sådana som inte ens kan lura mig att de är något annat) och traktorvideor till mig. Bara för att man råkar trycka på en traktorvideo en gång. Betyder inte det att jag vill se alla som finns! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar