tisdag 11 mars 2014

USB 101

Jag är så himla tacksam att vi har gått från disketter till USB-stickor. Disketter var ett osäkert gissel. Jag skulle kunna berätta om de gångerna då mina disketter har gått sönder med stora skolarbeten på. Men det var inte det jag ville tillägna detta inlägg på. 

Jag har märkt att inte alla vet att man kan och bör underhålla sina USB-stickor. Något som är synd eftersom man förlorar väldigt mycket lagringsutrymme. Så jag tänker tipsa om två enkla saker som kommer förlänga livet på er sticka.

1. Om ni tar bort något från stickan. Kom ihåg att tömma papperskorgen innan ni tar ur stickan ur datorn. För annars kommer datan/filen ni kastat ligga kvar på stickan.

2. Formatera om stickan. Detta gör man för att rensa stickan på allt som finns på den. Väldigt bra att göra då man köper en ny sticka som kan ha mycket skräp trots den är ny. Sedan kan man behöva göra det om man har använt den ett tag. Eftersom även om man gör steg 1 korrekt kan det samlas gömd data på stickan.

Andas ut, det är inget farligt. Formatera om en USB-sticka kan du göra även om du är ärkefiender med din dator eller andra elektriska maskiner.

Så här gör du:

Sätt in USB-stickan i datorn.

För Windows:
Gå till Den här Datorn.
Tryck på höger musknapp på USB-ikonen som ni vill formatera (Finns under enheter med flyttbara lagringsmedia).
Tryck på Formatera...
Tryck Starta i fönstret som hoppar upp.
Tryck på OK i varningsfönstret som hoppar upp.
Tryck OK i Formateringen är slutförd fönstret.

Så är er USB-sticka redo för att användas igen!

Känner ni er osäkra?
Kontakta någon kunnig person i din närhet. Be dem göra det åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar