fredag 15 november 2013

Se mer sci-fi!

Trots att jag hade hoppas att Game of Thrones och The Hobbit skulle föra fram en ny Fantasyvåg så har detta varit ett roligt bioår där man har fått sett många sci-fi filmer. Elysium, Ender's Game, Pacific Rim och vi kan slänga in Gravity också trots att jag inte vill egentligen kalla de två sista filmerna för ren sci-fi.

Så är det några som plötsligt känner att de vill se mer sci-fi tänker jag rekommendera några fantastiska sci-fi serier:

Helt färdiga serier, med ett riktigt slut.


Battlestar Galactica (2004-2009) 
Den gamla fienden Cylonerna anfaller plötsligt de tolv kolonierna och utrotar nästan hela mänskligheten. De överlevande flyr sina hem i en udda samling rymdfarkoster under ledning av det gamla krigsfarkosten Battlestar Galactica. Deras enda hopp är den mytomspunna kolonin Jorden som ingen har sett på tusentals år.

En fantastiskt blandning av: Spänning, politik, utforskning av det mänskliga psyket, mystik och så mycket mer.   

Jag sörjer än att jag missade samlingsboxen med en cylondocka. Då detta är en serie som jag önskar att den stod i min filmhylla.


Farscape (1999-2003)
När astronauten John ska testa sin teori Farscape, lyckas han lite väl bra. Han slungas iväg till andra sidan galaxen och lyckas bli inblandat i ett kapat fängelseskepp. Så den stora frågan är om han någonsin kan återvända till jorden.

Nu har jag inte sett hela Farscape men jag har nyss köpt samlingsboxen så jag kan äntligen få se hela serien! Jag är cirka halvvägs och jag tycker att den är både rolig och spännande. 
 
Serie med för tidigt slut, men med en avslutande film


Firefly, (2002-2003) tillsammans med filmen Serenity (2005)
På smuggelskeppet Serenity tar kapten Malcolm Reynolds upp passagerare för att dryga ut kassan. Dock denna gång har han tagit sig an något mycket större än väntat.

Jag och en armé av folk hatar tv-bolaget Fox eftersom de dödade detta mästerverk till serie genom att sända serien i helt fel ordning. Det finns bara 14 avsnitt men de är fantastiska. 
Utan filmen Serenity hade vi för evigt känt oss lurade. Men vi kommer alltid att sukta efter fler säsonger. Trots serietidningarna som har getts ut.

Firefly är som en blandning av sci-fi och western. 

Den rätta ordningen man ska se Firefly (då IMBD har avsnitten i hur de visades....)

Serier som skulle ha fått fortsätta:
Åtta astronauter från fem olika länder ska bege sig på ett sex års långt uppdrag där de ska besöka alla planeterna i vårt solsystem. Dock har uppdraget en mystisk och hemlig agenda.

Jag är mycket ledsen att denna serie bara fick en säsong. Den var mycket spännande. Det var så mycket frågor som hade ställts som man aldrig skulle ha fått svar på om inte någon hade tvingat ur skaparen hur de hade tänkt att serien skulle fortsätta. Det är en liten, liten tröst. Så se serien och läs sedan dessa två sidor om hur serien skulle ha fortsatt och slutat:

 
Outcasts (2010)
När mänskligheten har börjat göra jorden obeboelig skickar man ut kolonister att skapa nya hem. På planeten Carpathia utspelar sig Outcasts där man i tio år har byggt upp det lilla samhället Forthaven. Dock så vilar planeten på en mörk hemlighet.

Väldigt bra serie med bra skådisar. Jag förstår inte varför den inte slog. När man har sett sista avsnittet så önskar man att det fanns mer. 
Jag än inte hittat hur de hade tänkt fortsätta serien.

Detta är några av mina sci-fi favoriter. Har jag missat er favorit?
Tipsa mig, för jag är alltid nyfiken på serier i många olika genre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar