onsdag 12 juni 2013

Rengöringsmedel från Matfusket

En arbetskamrat tipsade mig om ett enkelt och naturvänligt rengöringsmedel som hon hade hittat på FBsidan Matfusket. Då jag inte tål köperengöringsmedel och städar helst med husmorstips var jag inte svårövertalad att testa.



Det ni behöver är skalet av två apelsiner eller citroner (välj gärna ekologiska) som ni lägger i en burk. Fyll på med ättika så det täcker skalen och låt burken stå, gärna mörkt, i två veckor (skaka om burken då och då).

Efter två veckor silar man bort skalen och häller ned ättikan i en sprayflaska med lika mycket vatten som ättika.

Sedan använder man sprayen som rengöringsmedel i köket eller badrummet. Fungerar utmärkt emot kalkfläckar och tar bort dålig lukt. Dock tror jag att man ska vara försiktig med att använda rengöringsmedlet på porslin då jag tycker ättika verkar frätande på just porslin.

Vill man har andra dofter kan man slänga ned kryddor i blandningen (Apelsin, neljikor och ev kanel kan ge en julig känsla)
 
Rekommenderad av Kreativatanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar