torsdag 11 juli 2013

Bokrec. Jenn Mckinlay x2 serier

Ibland ramlar man över glada överraskningar i bokvärlden. Författaren Jenn Mckinlay är en sådan trevlig överraskning.
Hon skriver mysdeckare som verkligen är mysiga. Jag har läst de första böckerna av två av hennes serier.


Cupcake bakery mystery som börjar med Sprinkle with Murder handlar om de två vännerna som har öppnat ett cupcake bageri. När deras bästa väns blivande fru, som är en bridezilla utan dess like, hittas död hållande i en av deras cupcakes. Måste de försöka lösa brottet så deras bageri inte går i konkurs!


Den andra serien som börjar med Books can be deceiving handlar om två bibliotekarier. I första boken blir den oskyldiga barnbibliotekarien misstänkt för mord på sin före detta pojkvän. Så de boksmarta bibliotekarierna måste finna vem mördaren är så inte Beth åker dit för ett brott hon inte har begått.

Trots man kan ifrågasätta huvudpersonernas misstro till polisens kompetens och att jag för det mesta har listat ut mördaren halvvägs igenom böckerna gillar jag hennes böcker. De är mysiga, småroliga. Ok, en scen i en av böckerna fick mig att asgarva där jag satt i min ensamhet. Sedan i slutet av varje bok får man gratis recept och mönster. Cupcakes recept till Cupcake bakery mystery böckerna, som man kan baka och äta då de kommer upp i verken eller efter man har läst boken. Biblioteksmysterie böckerna ger läsaren bokcirkel frågor så man kan leda en egen bokcirkel om boken som karaktärerna har haft bokcirkel om. Eller baka kakorna, hundkexen eller laga maten som nämns i verken. Även mönster av olika slag följer med böckerna. Detta är något som jag verkligen uppskattar även om jag inte har bakat något ur böckerna.

Så vill man ha lättsmälta deckare med humor och kärlek där Jenn Mckinlays böcker något för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar